To historyczny moment dla kierowców! Dzisiaj zamknięto ostatni rozdział budowy drogi ekspresowej S3. Trasa od samego wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu aż pod granicę z Czechami w Lubawce jest już w pełni przejezdna.
Kluczowy okazał się 7-kilometrowy odcinek między węzłami Świnoujście Łunowo a Międzyzdroje, który właśnie został udostępniony kierowcom. To była ostatnia, brakująca część odcinka S3 Świnoujście – Troszyn. Dzięki temu jeden z najważniejszych szlaków transportowych w zachodniej Polsce jest nareszcie kompletny.
To jeszcze nie koniec prac
Choć głównymi jezdniami możemy już śmigać, to oddanie ich do ruchu nie oznacza całkowitego finału robót. Wykonawcy nadal będą pracować przy:
- jezdniach dodatkowych,
- robotach porządkowych i nasadzeniach zieleni,
- pracach wykończeniowych.
Kierowcy muszą też pamiętać, że do dokończenia pozostaje jeszcze para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód. Trwa też przebudowa ulicy Mickiewicza w Wolinie.
Ważna uwaga: przez najbliższe tygodnie zamknięty pozostanie węzeł Świnoujście Terminal LNG. Wykonawca ma czas do końca roku, aby zdemontować tam wytwórnię mas bitumicznych i zakończyć pozostałe prace.
Trochę historii i liczb
Budowa S3 na północ od Szczecina trwała latami. W 2011 oddano obwodnice Miękowa i Parłówka, a w latach 2017-2021 realizowano odcinki Miękowo – Rzęśnica i Brzozowo – Miękowo. Prace na odcinku Świnoujście – Troszyn ruszyły w 2022 roku.
Cała trasa S3 liczy aż 471 kilometrów (wliczając wspólny przebieg z autostradą A6). Koszt tej gigantycznej inwestycji w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 miliardów złotych, z czego około 7,7 miliarda złotych pochodziło z dofinansowania Unii Europejskiej.
Fotografia, źródło: GDDKiA Szczecin

