To już finał! Na tory Pomorza Zachodniego wyjechał właśnie ósmy, ostatni z zamówionych supernowoczesnych pociągów elektrycznych typu Impuls. Tym samym zakończył się gigantyczny projekt o wartości ponad 261 mln zł. Dzięki niemu flota regionalnych pojazdów urosła do 72 składów, co czyni ją… jedną z najnowocześniejszych w całej Polsce!
Marszałek województwa Olgierd Geblewicz nie kryje dumy. Podkreśla, że aspiracją regionu jest bycie najbardziej przyjaznym dla kolei regionalnych województwem w kraju. Władze zachęcają mieszkańców do przesiadki na tory, dlatego tak ważny jest regularny zakup taboru. Marszałek zaznaczył, że łącznie mamy już 72 nowoczesne składy, co daje najnowocześniejszą flotę w Polsce. Dodał też, że pociągi są ekologiczne i oszczędne, dziękując przy okazji załodze Polregio za dobre użytkowanie i serwisowanie sprzętu.
Komfort przede wszystkim
Czym będziemy jeździć? Nowe pociągi to naprawdę wysoki standard. Rozwijają prędkość do 160 km/h i oferują pasażerom pełen pakiet udogodnień:
- Klimatyzacja
- Dostęp do Wi-Fi
- Dwie komfortowe toalety
- Nowoczesne systemy bezpieczeństwa
Pomyślano dosłownie o wszystkich. W składach zadbano o komfort osób z niepełnosprawnościami (specjalne rampy ułatwiające wsiadanie), rodziców z dziećmi czy kobiet w ciąży (poszerzone siedzenia). Nowością jest też wydzielona, wyciszona strefa podróży, stworzona z myślą o osobach ze spektrum autyzmu.
Coś specjalnego dla rowerzystów
Duży plus należy się też za podejście do fanów dwóch kółek. Każdy nowy pojazd pomieści teraz aż 16 rowerów (wcześniej było to 10 miejsc). Jak zaznaczył wicemarszałek Jakub Kowalik, dobra kolej to silny region. A ponieważ równocześnie rozwija się sieć tras rowerowych, ważne jest, by w pociągach było więcej komfortowej przestrzeni dla cyklistów.
To nie koniec inwestycji
Flota jest nowoczesna, ale musi być też czysta i sprawna. Andrzej Chańko, dyrektor zachodniopomorskiego oddziału Polregio, zapowiedział, że do września 2026 roku powstanie również ekologiczna myjnia dla taboru, co jeszcze poprawi efektywność jego obsługi.
Inwestycje najwyraźniej się opłacają. Pociągi Pomorza Zachodniego kursują dziś nawet 270 razy dziennie, przewożąc rocznie ponad 8 milionów pasażerów – to absolutny rekord ostatniej dekady!
Projekt sfinansowano w dużej mierze z Krajowego Planu Odbudowy (prawie 179 mln zł). Samorząd nie zwalnia jednak tempa. Marszałek Geblewicz już zapowiedział, że w najbliższym czasie ogłoszony będzie przetarg na zakup co najmniej 3 kolejnych pojazdów, a docelowo, przy zdobyciu środków zewnętrznych, może ich być nawet 8 lub 10. Wszystko po to, by zapewnić płynne działanie obecnej siatki i przygotować region na start Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Fotografia, źródło: materiały prasowe organizatora

