Podczas uroczystych obchodów 75-lecia Portu Szczecin-Świnoujście ogłoszono przełomową informację dotyczącą jednej z największych inwestycji morskich w Polsce. Nowy port zewnętrzny w Świnoujściu otrzymał nazwę Przylądek Pomerania i zostanie zrealizowany w oparciu o nową, ambitną koncepcję.
Zmiana polega na odejściu od budowy tak zwanego falochronu wyspowego na rzecz falochronu zintegrowanego. Jak tłumaczy Prezes Portu Szczecin-Świnoujście, Jarosław Siergiej, takie rozwiązanie pozwoli na uzyskanie aż 186 hektarów nowego lądu, który wyrośnie prosto z morza.
Jak zostanie wykorzystana nowa ziemia?
W pierwszym etapie około 70 hektarów tej nowej powierzchni zajmie terminal kontenerowy. Pozostały obszar zostanie usypany piaskiem pochodzącym z prac pogłębiania akwenu. Przez pewien czas będzie on ulegał naturalnej stabilizacji, tworząc rezerwę pod przyszłe inwestycje i rozwój portu.
Wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, podkreślił, że choć przed inwestorami jeszcze szereg działań, to harmonogram jest jasno określony. Zakończenie budowy falochronu zintegrowanego oraz pierwszej części terminala kontenerowego planowane jest na przełomie 2029 i 2030 roku.
Wiceminister dodał, że nie jest to projekt, który da się zrealizować z dnia na dzień, ale jego finał będzie historyczny. Jak stwierdził, w 2029 roku powstanie „nowy ląd, nowa Polska”, co najlepiej oddaje skalę i strategiczne znaczenie tej inwestycji dla całego kraju.
Fotografia: źródło pixabay.com unsplash.com

